Just for my lil man

Assalamualaikum and Hi Bleeps,

Melayan kerenah anak kecil memang seronok.
Tapi tidak dinafikan ada masa kita akan naik geram dengan mereka.
Perkara lazim dalam kehidupan.

Saat yang paling seronok adalah mengajar mereka bercakap dan belajar.
Anak saya baru setahun 3 bulan dan Alhamdulillah dah boleh bercakap sikit2 tanpa pelat.
Tabiat dia, rasanya sama je mcm anak2 org lain tgk tv dan kacau abg dan kakak dia belajar.

Sebut pasal belajar ni,
Rifa'i (nama anak saya) sangat2 suka buku yang kami (husband&wife) belikan masa umur dia 6 bln. Beli kat kg. di kedai $2. hehehehe... Ala buku 'Numbers'.

Fav book dia tu, jgn la org lain pegang dia akan marah dan rentap balik.
Hari2 baca pun xpe. Tapi yang dia hafal 1,2,3 jek.
Takat tu jelah walaupun kami ajar sampai 10.
Walau bagaimanapun bukan 1,2,3 dia hafal siap dengan gambar sekali 1 teddy bear, 2 socks, 3 trucks. Dia juga akan diam bila kami count gambar yang ada. Bestnyer mengajar mcm ni.

Tapi 2 minggu lepas buku tu terkoyak sudah. Rifa'i juga yang buat.
So, terpaksalah Ummi dia ni repair balik. Saya cuba selongkar apa yg ada dlm shelf.


Kali ni nak tukar theme plak xdelah asyik biru jek. Orange! Nice color too.
So, bermula aktiviti repair buku.

Saya letakkan Fabric Giddy Collection dari Moda. I think the colors just suited the pattern paper.

Saya juga jumpa My Minds Eye frame. Sorry, tak ingat plak collection mana. (lupa nak catit)
Then, saya cut numbers. Colored with Copic Marker and glued on the top.

So, inilah hasilnya.Blurr plak.

Rifa'i terkejut sangat2. Dia macam xpercaya. Dia ambil buku tu dan terus baca.
Tak sempat pakai seluar sbb nak baca

Another actions masa membaca


Sambil jalan pun boleh membaca

0 comments:

Post a Comment