CLD - Miniature Rose

Assalamualaikum & Hi to you,

Saya dapat banyak pertanyaan berkenaan dengan CLD-Miniature Rose die. Boleh cut felt ke? Saya paham mungkin sebab saya ada note di beberapa photo mengatakan die tersebut tidak boleh cut felt sebab nipis sangat. Benar! Cumanya saya tidak nyatakan pada Miniature Rose ini.

Oleh sebab itu, malam tadi saya telah menjalankan ujian ke atas beberapa jenis felt. 
Mari kita lihat hasilnya..






Saya cuma ada 3 jenis felt dalam simpanan saya yang mana saya tak ingat apa jenisnya. Pada yg tahu sila beritahu saya yer. Saya beli setahun yg lepas.




Saya sengaja snap tangan saya sekali supaya ketebalan felt tu nmpk dengan jelas. 

Kita mulakan dengan color kuning. Felt color Kuning  ni nmpk tebal dan jenis berbulu sikit.





Yang color coklat ni tebal, saya agak dlm 1-1.5mm, tapi dia keras sikit dari color kuning tadi.



Yang terakhir craft felt yang sangat nipis & keras. Saya beli di Giant dengan harga RM11.90 dapat 15 keping dlm satu pack. Berkenan sebab colornya yang cantik.











Mari kita lihat proses memotong pula.

Saya mulakan dengan color kuning. Saya rolled sekali sahaja (kedepan & kebelakang). Saya suka buat ujian utk sekali rolled dulu utk tengok hasilnya.





Hasilnya:
Dengan sekali rolled felt berjaya dipotong perfectly. Edges dia pun nmpk lawa je saya tak perlu kan gunting utk leraikannya












Proses:
Saya suka letak die seperti dalam gambar ni. Senang kita nmpk. Tapi terpulang pada kebiasaan & keselesaan seseorang.

Seperti color kuning, saya juga rolled sekali sahaja (ke depan & ke belakang)

 Hasilnya:

Agak menarik, bila saya cuba nak tarik felt dari cutting pad saya, bunga tersebut terkeluar dengan sendirinya, mungkin sebab cutting felt saya dh bercalar banyak sangat kot.

Bermakna, dengan sekali rolled felt terpotong dengan baik sekali.





Ni gambar bunga selepas di cut dengan jarak dekat.

Lihat betapa kemasnya sisi bunga. Tidak berbulu langsung.











Kita lihat felt color coklat plak.

Seperti biasa saya placed die saya atas felt.

Saya rolled sekali  sahaja (kedepan & kebelakang).





Hasilnya.

Bunga kita dapat lihat dengan jelas kan?

Saya cuba leraikannya. Edges bunga dapat saya leraikan dengan baik...


cuma, bila saya sampai di tengah2 bunga.. nmpknya ada bahagian yang masih belum terpotong dengan baik..  




Jadi, saya ambil kain lain dan buat ujian kali kedua.

Kali ini saya rolled sebanyak 2 kali (kedepan & kebelakang - 2 kali).

Dan hasilnya bunga boleh dileraikan dengan baik.

Lihat gambar (sorry blur sikit).. edges dia nmpk okay kan xde berbulu kesan dari tarik felt.














Hasil cut dengan die CLD-Miniature Rose.




0 comments:

Post a Comment